lunes, 31 de diciembre de 2012

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador

Una manera de conceptualitzar la manera l'aprenentatge a l'ordinador és mitjançant les metàfores. Aquestes ens expliquen i ensenyem, com la tecnologia ens pots ajudar aprendre segons el paper de l'ordinador. Hi han 4 metàfores que són:

1.  La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.

  •  L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle
  • Un exemple d'aquest tipus de programa seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic.
2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El nen explora en solitari per aprendre el que vol saber i el mestre té el paper de recolzament de l’alumne.

  • Una evolució del llenguatge Logo és Scratch. Imagina, programa i comparteix.
  • Es poden crear amb molta facilitat, històries, jocs interactius, dibuixos... i compartir-los a través de la Xarxa des de l'espai web del MIT. 
3.  La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador


Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials

Un  exemple, senzill, es pot veure a la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistema fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta:

  1. Formula una hipòtesis (planta) i forma una conclusió, a la qual arribarem després de l’observació.
  2. Ensenya als nens com seria la realitat i que el que fan té conseqüències.
  3. Una vegada es treu una conclusió es realitzar un aprenentatge més significatiu que si l’orinador fos el tutor, com a JCLIC.
  4. Simulacions ens apropen a la realitat on no podem arribar. EX: anar lluna.
  5. Crear hàbits ( regar planta cada dia)
  6. Permet accelerà el procés i veure que succeiria en un futur. ( No hem d’esperar a que passin 20 dies perquè planta creixi, podem veure-ho al instant). 


4.  La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina


L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Ordinador és més que una eina. Altres autors, com ara Jordi Vivancos, pensen que considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines ens limita, no ens deixa veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en els entorns educatius.

La tasca a realitzar:

d   Després d'haver llegit i experimentat amb les diferents metàfores, he realitzat un quadre on hi han més exemples d'aquestes. El quadre està penjat a Scribd, una web on et pots fer usuari i compartir tots els teus treball i observar els dels altres, a més acceptar diversos formats.      

Taula





INFORMACIÓ EXTRETA DE BLOC GESTIÓ I TIC.  I APUNTS DE CLASSE

No hay comentarios:

Publicar un comentario